Under Covid-19-pandemin har nog många upplevt brist på sällskap. Fler och fler upptäcker dock möjligheten att ringa videosamtal mellan varandra – och fast det på intet sätt kan jämföras med äkta, mänsklig kontakt så kan nog de flesta hålla med om att det ger bättre ”närvarokänsla” än ett traditionellt telefonsamtal.
Detta innebär också att populariteten för surfplattor ökat ytterligare, även bland individer som kanske inte ens har särskilt stor datorvana sedan tidigare.
Pandemin har dock tyvärr skapat begränsningar gällande teknisk support. I normala fall är ju det ideala att man, som tekniksupportsnörd, under en längre stund sitter med kunden och visar, moment för moment, hur denne ska använda en specifik teknisk pryl.
Att jobba på detta sätt i samband med en pandemi är förstås inte möjligt i samma utsträckning som förut. Därför krävs andra lösningar – och komplement – som fungerar även på distans.
Jag fick nyligen uppdraget att lära en kund grunderna i hur man använder en iPad. Kunden i fråga hade aldrig tidigare använt någon av Apples produkter, och hade dessutom begränsad datorvana.
Detta inspirerade mig till att skriva en guide till hur man kommer igång och börjar använda sin iPad – om man aldrig har hållit i en förut.
Resultatet ser ni här ovan – länkad från bilden av omslaget – och guiden är fri att skriva ut och använda. Du kan också klicka här för att öppna den: http://mejdejteknik.se/iPad-guide.pdf
Jag uppskattar dock att ni, om ni återpublicerar texten i någon form, anger MejDej Teknikhjälp och Anna Muñoz Lundgren som textförfattare – och länkar tillbaka till den här sajten (https://mejdejteknik.se).
Stort tack på förhand!
/Anna och MejDej Teknikhjälp
Du måste vara inloggad för att kunna skicka en kommentar.